Voeding Calcium

Calcium is een mineraal dat het lichaam nodig heeft voor tal van functies, waaronder het bouwen en onderhouden van botten en tanden, bloedstolling, de overdracht van zenuwimpulsen en de regulatie van het hartritme. Ongeveer 99% van het calcium van het lichaam wordt opgeslagen in de botten en tanden. De resterende 1% is te vinden in het bloed, spieren en andere weefsels.

Calcium wordt niet alleen verkregen uit melk of zuivelproducten. Groenten, peulvruchten en noten bieden de noodzakelijke calcium hoeveelheid aan ons lichaam.

Kool
In slechts 150 g bevat 200 mg calcium, 20% van de ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid).
Broccoli
In een portie van 300 g bevat 140 mg calcium, 14% van de ADH.
Tofu
100 g tofu bevat 175 mg, 18% van de ADH.
Kikkererwten
200 g gekookte kikkererwten bevat 13% van de ADH.
Amandelen
30 g (170 kcal) bevatten 60 mg calcium.
Sesam
Drie eetlepels bieden 275 mg calcium, bijna 30% van de ADH.
Waterkers
50 g waterkers levert ongeveer 60 mg calcium.
Droge vijgen
Een tiental vijgen kunnen 200 mg calcium leveren.
Witte bonnen
Een gerecht met 225 g gekookte bonen voldoet aan 17% van de ADH.

In de westerse samenleving wordt calcium geassocieerd met zuivelproducten. Maar eigenlijk is het voor het lichaam belangrijker om voldoende vitamine D te hebben om calcium te kunnen absorberen. Zonder voldoende vitamine D kunnen we niet genoeg hormoon calcitriol (bekend als “actieve vitamine D”) produceren, waardoor er onvoldoende calcium uit het voedsel wordt opgenomen. Wanneer dit gebeurt, wordt het lichaam gedwongen de calciumreserves uit het skelet te gebruiken, waardoor de botten worden verzwakt en de vorming en versterking van nieuw bot wordt geremd.

Heb je een vraag of wil je een afspraak maken in mijn praktijk voor acupunctuur in Amsterdam dan kun je me een e-mail sturen naar 
info@claudiamercier.nl