Voeding Essentiële Voedingsstoffen

Voedingsstoffen die niet door het menselijk lichaam kunnen worden aangemaakt

Je lichaam heeft veel voedingsstoffen nodig om goed te kunnen functioneren, sommige van deze voedingsstoffen worden door het lichaam zelf aangemaakt, die zijn de niet-essentiële voedingsstoffen.
Maar sommige voedingsstoffen kunnen echter niet – of niet snel genoeg –  worden aangemaakt  om aan de dagelijkse behoeften te voldoen; dit worden essentiële voedingsstoffen genoemd. Ze moeten worden verkregen van externe bronnen, zoals voedsel en soms van supplementen. Je lichaam is afhankelijk van zes groepen essentiële voedingsstoffen, en elk is van vitaal belang voor de groei en de gezondheid in het algemeen.

Vitaminen

Vitaminen zijn organisch verbindingen die jouw lichaam in kleine hoeveelheden nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Omdat je lichaam veel van deze voedingsstoffen niet zelf kan aanmaken, moet je ze uit voedsel of supplementen halen. Vitaminen spelen een belangrijke rol bij de spijsvertering en ze zijn cruciaal voor de regulatie van lichaamsfuncties. Vitaminen bestaan ​​in twee vormen – vetoplosbaar, waaronder vitamine A, D, E en K, en oplosbaar in water, waaronder de B-complex vitamines en vitamine C.

De vitaminen dat ons lichaam zelf kan produceren zijn:
Vitamine D die door sommige van onze huidcellen kan worden aangemaakt.
Biotine, foliumzuur en vitamine B12 worden door bacteriën in onze darmen geproduceerd, minst de darmen goed functioneren. Deze familie van vitaminen is nauw betrokken bij het energiemetabolisme. Zonder B-vitaminen, zou je lichaam geen energie kunnen halen uit de koolhydraten en eiwitten die je eet.
Probiotische darmbacteriën zijn ook in staat om vitamine K te maken, een ​​vitamine die ons lichaam nodig heeft voor stolling.

Mineralen

Mineralen zijn anorganische verbindingen die jouw lichaam niet kan produceren. Jouw dieet moet 16 mineralen bevatten om een ​​optimale gezondheid te behouden. Ze komen in twee categorieën:
-macro-mineralen – natrium, kalium, chloride, calcium, fosfor, magnesium en zwavel – het lichaam heeft ze in grotere hoeveelheden nodig.
-sporenelementen – ijzerzink, jodide, selenium, koper, fluoride, chroom, molybdeen en mangaan – het lichaam heeft ze in kleinere hoeveelheden nodig.

Eiwitten 

Een eiwit is een voedingstof die je lichaam gebruikt het om weefsels te maken, te repareren en ze worden als energie gebruikt. Eiwitten zijn gemaakt van aminozuren, maar je lichaam is niet in staat om alle aminozuren zelf te produceren.

Vetten

Je lichaam heeft enkelvoudig onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetten nodig, inclusief omega-3-vetzuren, om een ​​optimale gezondheid te behouden. Enkelvoudig onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetten verbeteren de bloedcholesterolniveaus, verminderen ontstekingen en stabiliseren het hartritme. Specifiek zijn omega-3-vetzuren nodig voor een goede bloedstolling, voor de celmembranen en voor de hersenen.

Koolhydraten

Je lichaam produceert geen koolhydraten, maar ze worden afgebroken tijdens de spijsvertering om brandstof te geven voor fysieke activiteiten en energie. Je zenuwen, spieren en hersenen zijn afhankelijk van de energie die wordt geleverd door de koolhydraten.

Water

Water vormt meer dan 60 procent van jouw lichaamsgewicht. Water draagt ​​andere voedingsstoffen en zuurstof naar de cellen, transporteert afvalstoffen weg van de cellen, reguleert de lichaamstemperatuur en helpt de spieren en de huid sterk te houden. De individuele waterbehoeften variëren.

Heb je een vraag of wil je een afspraak maken in mijn praktijk voor acupunctuur in Amsterdam dan kun je me een e-mail sturen naar 
info@claudiamercier.nl