Voeding Vetten

Vetten zijn een voedingsstof die wordt verkregen uit voedsel. Het is essentieel om bepaalde vetten te eten, hoewel te veel vetzuren van een bepaalde soort schadelijk kunnen zijn.
Vetten zijn een belangrijk onderdeel van jouw dieet, maar sommige soorten zijn gezonder dan andere.

Vetten geven het lichaam de energie die het nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Tijdens het sporten gebruikt het lichaam de calorieën van de koolhydraten die je hebt geconsumeerd, maar na 20 minuten oefening zijn de calorieën uit het vet die je energie geven om door te kunnen gaan.
Je hebt ook vet nodig om je huid en haar gezond te houden. Vet helpt je ook om vitamine A, D, E en K (vetoplosbare vitamines) te absorberen. En als laatst vet isoleert je lichaam om je warm te houden.

Alle vetten zijn samengesteld uit onverzadigde, verzadigde en trans vetzuren.

Er zijn 2 soorten onverzadigde vetten, de meeste plantaardige oliën die bij kamertemperatuur vloeibaar zijn hebben die soort vetten.

  • Enkelvoudig onverzadigd vetzuren hebben een vloeibare vorm bij kamertemperatuur, maar ze beginnen te harden wanneer ze worden afgekoeld. Deze vetten hebben het kenmerk dat ze minder stabiel zijn dan verzadigde vetten en dan meervoudig onverzadigde vetten. Enkelvoudige onverzadigde vetten zitten in:
    Noten
    Avocado
    Canola-olie
    Olijfolie
    Zonnebloemolie
    Pindakaas
    Sesamolie
  • Twee essentiële vetzuren in het dieet zijn linolzuur (of omega-6) en alfa-linoleenzuur (of omega-3). Beide zijn meervoudig onverzadigde vetzuren, wat betekent dat ze twee of meer dubbele bindingen hebben en missen verschillende waterstofatomen, waterstofatomen die de verzadigde vetzuren wel hebben. Meervoudige onverzadigde vetten zitten in:
    Zonnebloempitten
    Lijnzaad en lijnzaadolie
    Vis zoals zalm, makreel, haring, witte tonijn en forel
    Maïsolie
    Sojaolie
  • Verzadigde vetten zijn de vetzuren zonder dubbele bindingen, ze worden aangetroffen in voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong, zoals vlees en zuivel. Deze vetten zijn vast bij kamertemperatuur. Verzadigde vetten zitten in:
    Kokosolie
    Zuivel
    Chocolate
    Boter
    Rood vlees
    Varkensvlees
    Kippenvlees
    Eigeel
  • Transvetzuren zijn schadelijke vetten, ze worden gevormd wanneer  plantaardige olie hard wordt dankzij een proces genoemd hydrogenatie. Deze hydrogenatie maakt de oliën stabieler en minder gevoelig voor oxidatie (ranzigheid). Het resulteert in een vaste textuur.
    Transvetten werden populair in de overtuiging dat ze de gezondheidsschade van verzadigde vetten compenseerden. Tot op heden is echter bekend dat transvetten schadelijker zijn dan de verzadigde vetten.
    Om deze reden suggereren de Wereldgezondheidsorganisatie, de Pan American Health Organization en de American Heart Association dat minder dan één procent van de geconsumeerde calorieën afkomstig van transvetten moet komen. Transvetten zitten in:
    Diepgevroren voedsel, zoals pizza’s of bevroren yoghurt of ijs
    Gebakken of gepaneerde producten, zoals kroketten
    Zoute snacks, zoals chips
    Koekjes
    Vaste vetten zoals margarines en bakvet
    Industriële bakkerij
    Taarten en pasteien
    Fastfood
    Crème vervangers voor zuivel
Heb je een vraag of wil je een afspraak maken in mijn praktijk voor acupunctuur in Amsterdam dan kun je me een e-mail sturen naar 
info@claudiamercier.nl