Voeding Vitamine C

Vitamine C is een in water oplosbare vitamine die gevoelig is voor warmte. Chemisch gezien is het L-ascorbinezuur zouten (natriumascorbaten en calciumascorbaten).
Vitamine C is een enzymatische cofactor die betrokken is bij verschillende fysiologische reacties. Het is noodzakelijk voor de synthese van collageen en rode bloedcellen en draagt ​​bij tot de goede werking van het immuunsysteem.
Het speelt ook een rol in het metabolisme van ijzer, in de transformatie van dopamine in noradrenaline en in de biosynthese van carnitine.
Onder zijn geoxideerde vorm passeert het de bloed-hersenbarrière om toegang te krijgen tot de hersenen en verschillende organen. 

Het is een antioxidant, een molecuul dat in staat is om de schadelijke werking van oxidanten zoals vrije radicalen tegen te gaan. Het is belangrijk om te weten dat om als antioxidant te kunne werken moeten we de R-vorm van ascorbinezuur gebruiken want de L-vorm heeft geen werking.
Het is een zeer kwetsbaar vitamine, het wordt vernietigd bij contact met lucht, licht of warmte.

Vitamine C te kort 

Rokers hebben meer vitamine C nodig, roken verlaagt deze vitamine in het lichaam.
Een bijdrage van minder dan 10 mg per dag kan scheurbuik veroorzaken.
Er zijn medicijnen die vitamine C in het lichaam kunnen verlagen, zoals de anticonceptiepil, bepaalde antibiotica en acetylsalicylzuur (aspirine).
Andere oorzaken van de afname van vitamine C in het lichaam zijn operaties, infecties, ernstige verwondingen, diabetes mellitus, darm- of maagaandoeningen, permanente stress en overmatige consumptie van alcohol en tabak

Voedingsmiddelen rijk aan vitamine C

In voedingsmiddelen is vitamine C vooral aanwezig in fruit, groenten en groene thee. Het gehalte neemt echter af bij het koken, of drogen van het voedsel.
Citrusvruchten zoals sinaasappels, citroenen en druiven bevatten veel vitamine C wanneer zij rijpe zijn en als we ze gelijk na de oogst consumeren.

Vitamine C-gehalte in milligrammen per 100 gram voedsel

* Camu-Camu: 2000 mg
* Acerola (een kleine kers uit Mexico): 1000-2000 mg
* Rozenbottel: 1250 mg
* Rosa canina of cinorrodon 750-1600 mg
* Duindoorn (zeebessen): 750 mg
* Amla of “Indiase kruisbes”: 720 mg
* Guava: 243 mg
* Zwarte bes: 200 mg
* Peterselie: 170 mg
* Groene kool: 105-150 mg
* Raap: 139 mg
* Rumex: 124 mg
* Rode paprika, dragon, groene kool: 120 mg
* Broccoli: 90-115 mg
* Venkel, chili peper: 100 mg
* Capudre (lijsterbes van jagers): 98 mg
* Kiwi: 80 mg
* Brussel of rode kool: 90-150 mg
* Citroen: 65 mg
* Aardbei, sinaasappel, bloemkool, waterkers, kervel: 60 mg
* Spinazie, canon: 50 mg
* Rode kool: 50 mg
* Kool: 45 mg
* Cherry: 10 mg
* Aardappel: 15 mg
* Blauwe bosbes: 22 mg
* Ananas: 20 mg
* Chucrut: 20 mg
* Avocado: 13 mg
* Apple: 12 mg
* Banaan: 10-12 mg
* Perzik: 10 mg
* Peer: 5 mg

Deze indicaties van vitamine C zijn een richtlijn. De echte waarden zijn sterk afhankelijk van de type plant, het toestand van het land, het klimaat en de voorbereiding. En de groenten en fruit moeten vers en met de huid zijn, omdat een groot deel van vitamine C in de huid zit of direct eronder.

Heb je een vraag of wil je een afspraak maken in mijn praktijk voor acupunctuur in Amsterdam dan kun je me een e-mail sturen naar 
info@claudiamercier.nl