Voeding Vitamine D

Vitamine D helpt het lichaam om calcium te absorberen (calcium is een van de belangrijkste componenten van botten). Vitamine D speelt ook een rol in uw zenuw-, spier- en immuunsysteem.

Je kunt vitamine D op drie manieren krijgen: via jouw huid, jouw dieet en supplementen. Jouw lichaam produceert van nature vitamine D na blootstelling aan zonlicht.

Er zijn sommige voedingsmiddelen die van nature een beetje vitamine D bevatten:

vette vis zoals zalm, tonijn en makreel
lever van rundvlees
kaas
champignons
eierdooier

Kan veel vitamine D schadelijk zijn?

Te veel vitamine D (bekend als vitamine D-toxiciteit) kan schadelijk zijn. Tekenen van toxiciteit zijn misselijkheid, braken, gebrek aan eetlust, constipatie, zwakte en gewichtsverlies. Te veel vitamine D kan ook de nieren beschadigen. Te veel vitamine D verhoogt ook het calciumniveau in uw bloed. Hoge calciumspiegels in het bloed (hypercalciëmie) kunnen verwarring, desoriëntatie en hartritmeproblemen veroorzaken.

De meeste gevallen van vitamine D-toxiciteit doen zich voor wanneer iemand te veel vitamine D-supplementen inneemt. 

Overmatige blootstelling aan de zon veroorzaakt geen vitamine D-intoxicatie omdat het lichaam de hoeveelheid die het produceert beperkt.

Heb je een vraag of wil je een afspraak maken in mijn praktijk voor acupunctuur in Amsterdam dan kun je me een e-mail sturen naar 
info@claudiamercier.nl